Про радянське столове срібло

6353[1]В период после окончания У період після закінчення Громадянської війни і до початку Великої Вітчизняної війни практично єдиним у країні підприємством із випуску предметів столового срібла був Московський завод «Платиноприлад», створений на базі відомих майстерень пана Хлєбнікова, який мав звання «Постачальника Його Імператорської Величності». Випускалися здебільшого звані «гладкі» (без будь-якого малюнка) предмети. Невеликим тиражем випускалися також і предмети з «рисунком», але вони зустрічаються досить рідко. Найбільш відома і популярна досі серія виробів «факел» була випущена в післявоєнний час (з другої половини 40-х і до початку 50-х років ХХ століття) досить великим тиражем. 

До речі, клинки ножів серії факел, як втім, і у всіх інших виробників до початку 50-х років були виконані зі звичайної сталі. Перші вітчизняні ножі з мечами з нержавіючої сталі були виготовлені на «Київському заводі столових приладів та посуду» на початку 50-х років.На найбільшому, за обсягом випущених предметів столового срібла, «Київському заводі столових приладів та посуду ім. Дзержинського» за весь період масового випуску виробів (з початку 50-х і до кінця 70-х років ХХ століття) було освоєно випуск лише 5-ти серій дизайну, в яких були представлені різноманітні за асортиментом вироби.Три серії дизайну були виконані по мотивів відомих виробів, що випускалися за царських часів, таких як: «дубок» і «малюнок Фаберже» раннього і пізнього різновиду. Два інші типи дизайну, відомі як: «Київ» та «каштан», були розроблені заводськими дизайнерами. Слід зазначити, що дизайн серії виробів «Київ» виявився настільки зручним, функціональним та витонченим, що був запозичений «Московським заводом Спецсплавів» як основне. Незважаючи на те, що на «Київському заводі столових приладів та посуду ім.Наступний за лідером за обсягом випуску предметів столового срібла — «Талліннський ювелірний завод» освоїв випуск лише 4 великих серій дизайну. Слід зазначити, що до кінця 60-х років ХХ століття випускалися переважно вироби 875 проби, а з початку 70-х завод перейшов на випуск виробів 916 проби, не змінивши дизайну виробів. Частина тиражу виробів 916 проби призначалася експорту і ці вироби ставилися заводські тавра: «made in USSR».

Дві серії виробів виявилися мало затребуваними і були випущені обмеженим тиражем, а ось дві інші серії: «централь» і «меандр» виявилися настільки вдалими, що користуються заслуженою популярністю досі не тільки в колекціонерів, а й у широкого кола осіб, які цікавляться їдальнею. сріблом.

Популярність виробів цих серій обумовлена ​​також і тим, що до складу серій крім традиційних ложок, виделок і ножів входять і різноманітні вироби сервіровки, такі як:

  • ложки для цукру, меду, варення, розливні та ін;
  • вилки для тістечок, риби, фруктів, лимона, шпрот та ін;
  • ножі для сиру, олії, риби та ін;
  • лопатки для торта, тістечок, ікри, паштету та ін;
  • чарки, чарки, келихи, вазочки, цукерниці, сільнички; щипці для цукру та льоду, а також деякі інші вироби сервірування столу.

Широкий асортимент виробів сервіровки цих серій дозволяє сервірувати стіл для подачі різних страв і десертів срібними виробами, оформленими в одному стилі, що, безумовно, надає трапезі певний шарм і свідчить про досить високий рівень достатку господаря будинку.

Підібрана за дизайном колекція срібних предметів сервірування столу цілком може стати «фамільним сріблом» і прослужить не одному поколінню її власників. Основою колекції «фамільного срібла» зазвичай служить комплект на 6 персон, що складається з 24-х столових або десертних виробів, доповнений різноманітними виробами з сервіровки.

Слід також відзначити ще кілька підприємств, вироби яких відрізняються оригінальними дизайнерськими рішеннями і досить глибоко опрацьовані з художньої точки зору.

Досить популярна єдина, але дуже різноманітна за складом предметів серія «братки братка» «Павлівського заводу художніх металовиробів ім. Кірова». У серії широко представлені різноманітні предмети сервіровки.


Візитною карткою «Ленінградського ювелірного заводу» є вироби з емалями. Масово випускалися переважно чайні і десертні ложки у техніці перегородчастої емалі з різноманітними візерунками, зокрема і флоральними. Посуд: чашки, блюдця, вази, чарки та ін. Виконані в техніці перегородчастої емалі випускалися обмеженими тиражами, оскільки собівартість виробництва таких виробів була дуже велика і в даний час вони зустрічаються досить рідко.Цілком унікальними за своєю високою художньою цінністю та неповторною красою є вироби Великоустюгської фабрики «Північна Чернь» виконаними в техніці черні. До речі, це одне з небагатьох виробництв, яке випускає продукцію в техніці черні і зараз. Але слід зауважити, що художня цінність сучасних виробів не йде в жодне порівняння з виробами, випущеними в 50-ті 60-ті роки ХХ століття. Гравіровані малюнки стали дуже простими і не містять дрібних деталей, що, звичайно ж, здешевлює виробництво і не вимагає використання висококваліфікованих граверів. Причому, на частині виробів малюнок вже наноситься не гравером вручну, а виконується або на автоматичних верстатах, або методом штампування. Перестали наносити також і позолоту на фрагменти поверхні виробів вільних від гравірованих малюнків, що також помітно зменшує собівартість виробів. Широко відомі та популярні вироби Кубачинських майстрів, виконані в техніці черні. Такі вироби як: глеки, графини, піали, великі підноси, вази та деякі інші практично не випускалися на інших виробництвах і по праву зайняли свою нішу на ринку столового срібла. столового срібла на прилавках мережі ювелірних магазинів «Росювелірторгу», але він був дуже малий і нині ці вироби практично не зустрічаються.

Про срібло:  За всіх часів люди за першої нагоди намагалися придбати хоча б один скромний предмет столового срібла, наприклад срібну ложечку, щоб «очистити воду», хоча суть такої властивості срібла уявляли собі неясно. Адже чудові антисептичні властивості срібла відомі вже тисячі років. Невипадково саме зі срібла роблять церковне начиння та оклади ікон, яких стосуються губи тисячі віруючих. Ну а срібна ложка, яку за традицією дарують дитині «на перший зубок» — найкращий помічник слабкої імунної системи малюка. Саме з цієї першої срібної ложки зазвичай і починається благородна традиція — купувати та використовувати у побуті столове срібло.Купують столові прилади зі срібла ще й тому, що срібло з давніх-давен вважається металом, що захищає від будь-якої «нечисті». Це також вагома причина для того, щоб у будинку неодмінно був хоча б один предмет з матеріалу з такими «захисними» властивостями. нехай навіть просто від неблагополуччя. Мати столові прилади зі срібла — означає бездоганний смак, а також підкреслює спроможність і солідність сім’ї, дотримання традицій наших предків.Повсякденне використання столових приладів зі срібла надає звичайній трапезі краси і стилю, та й корисно для здоров’я.

Не викликає заперечень також і те, що в даний час покупка столових приладів зі срібла — це і гарне вкладення грошей, і чудовий подарунок для дорогих людей, одним словом, це найкращий вибір для Вашого вимогливого смаку.

іст: Володимир Зінов’єв // sovietsilver.ru

Комментарии к записи Про радянське столове срібло отключены

Filed under Без рубрики

Comments are closed.